„Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske
produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný
produkt musí spĺňať štyri základné kritériá - je jedinečný pre daný
región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a
miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k
životnému prostrediu," konkretizuje Lenka Smetanková z Miestnej akčnej skupiny (MAS) Sekčov – Topľa, ktorá regionálnu značku Horný Šariš koordinuje.
Spolupracujú na nej aj ďalšie subjekty z územia – MAS Topoľa, MAS Horná
Topľa, MAS Dukla, MAS Horný Šariš – Minčol, Mikroregión Stredná Topľa a
Kultúrne a turistické centrum Bardejov.
Hoci medzi certifikovanými produktmi na Slovensku prevládajú remeselné
výrobky a podujatia sú skôr ojedinelé, na hornom Šariši získalo v prvom
kole certifikát práve športové podujatie. Dukelský beh mieru je tretí
najstarší organizovaný beh na Slovensku, beží sa už 62 rokov. Regionálnu
značku získali aj tradičné prírodné mydlá, ktoré z bylín v okolí
Bardejova vyrábajú manželia Miriam a Ján Šmilňákovci. Tretím produktom
je jedľový medovicový med od Stanislava Nováka z Richvaldu.
Certifikáty prvým trom lokálnym producentom budú slávnostne odovzdané v
nedeľu počas Dukelského behu mieru. Zároveň bude vyhlásená v poradí
druhá výzva pre lokálnych producentov. Tá prvá mala totiž len troch
účastníkov.
„Je to málo, s rovnakým problémom sa však v začiatkoch stretli všetky ostatné regionálne značky. Najťažšie je začať," konštatuje Smetanková.
Hlavným motívom zavedenia regionálneho značenia na hornom Šariši je podpora miestnej ekonomiky.
„Región navštevuje veľa turistov a chceme im aj takýmto spôsobom
ukázať, že práve tieto produkty sú pre naše územie špecifické a keď si
ich kúpia, odnesú si domov originálny kúsok z našej krásnej lokality," dodala Smetanková.
Na Slovensku je v súčasnosti 13 regionálnych značiek s jednotným
logotypom s folklórnym motívom, ktoré zahŕňajú viac ako 300 unikátnych
lokálnych produktov.